Embla vid kaj på en ö i Joniska havet
Skrov
VAN DE STADT´s Design 426, Owner´s version Samoa 47. Serienr 32. Mer information: VAN DE STADT

Material
Plåt: AlMg4,5Mn-H321
Profiler: AlMgSi1-F28

Polardiagram

Upptagning i Yalova, Turkiet
Inredning
Träinredningen är gjord i alm
Salongens styrbordssida Pentry
Data Utrustning
Längd över allt: 14,5 m
Längd i vattenlinjen: 12,0 m
Bredd: 4,6 m
Djupgående: 2,4 m
Deplacement: 15,2 ton
Ballast: 6,1 ton
Segelyta: 117 m2
Bränsletankar: 2x 300 liter
Vattentankar: 2x 500 liter
Övriga tankar: 2x 200 + 100 liter
Motor: Volvo Penta TMD 22
Elverk: Fischer Panda 4500ND
Batteriladdare: Mastervolt Mass
Autopilot: B&G Network Pilot
Kartplotter: Garmin GPSMAP 4008
Radar: Furuno 1943C
Vindinstrument: Nexus NX2
Ekolod: Echopilot 2D (framåtseende)
AIS: NASA Marine AIS Engine
Vhf: Icom M421; Icom M1Euro
EPIRB: Sailor SGE 406-II
Livflotte: Viking 4UKL
Rigg Segel
Design och tillverkning: Seldén
Typ: Partialrigg (7/8), genomgående mast
Dubbla svepta (130) vantspridare
Mast: Profil C285/147 Längd 22,2 m
Bom: Profil 250/140 Längd 6,4 m
Revning försegel: Furlex 412
Revning storsegel: Singelrev
Design och tillverkning: UK Syversen, Smögen
Storsegel: Hydra-Net Radial 433, genomgående lattor, 3 rev, 70 kvm
Genua 3: Hydra-Net Radial 433, triradial, 56 kvm
Stormfock: Dacron, 17 kvm
Registrering Namnet
Embla registrerades av Sjöfartsverket 2006-05-02 med anropssignal SIWY:

MMSI: 265594300
Embla var den första kvinnan på jorden i den fornnordiska mytologin. Hon skapades av Oden och två andra gudar från en en bit drivved på stranden. Hur detta gick till finns beskrivet i Völuspá (Völvans spådom) som ingår i den islänska handskriften Konungsbók Eddukvæða. Den nedtecknades i början av 1300-talet och berättar om asatrons världsbild.

Uppdaterad: 2014-01-08