Embla vid en restaurangbrygga på Turkiets västkust
Segling år 2007

Vi ville gärna besöka Irland och Skottland innan vi seglade söderut men också få prova båten ordentligt innan vi seglade söderut. Turen gick via Kiel-kanalen till Helgoland, den Helder, Dunkerque, Dieppe, Cherbourg, Guernsey, Falmouth, Kinsale, Glandore, Dublin, Port Ellen, Caledonian Channel, Fraserburgh, Egersund. Sammanlagt 2400 nm på 9 veckor. Vi fick vind och vågor så båten fick visa vad den tålde. Det kändes tryggt för framtiden. Solsken och värme skulle vi ju få senare när vi seglade söderut.

Efter bottenmålning och sista arbeten lämnade vi Göteborg på nytt den första september. Vi gick samma väg fram till Guernsey men den här gången var vädret inte lika gynnsamt. Djupa lågtryck med tillhörande kuling från SV avlöste varandra. Men med sällskap av flyttfåglarna seglade vi åt rätt håll och i Bretagne väntade sommarväder. Då sjönk dagsetappernas längd, hamnuppehållen blev längre och det kändes inte längre lika angeläget att komma fram till Medelhavet innan vintern. När vi kom till Viveiro i norra Galicien stannade vi några extra dagar och trivdes så bra att vi blev kvar över vintern. Då hade vi seglat totalt 3910 nm under 2007.

Engelska kanalen
Dieppe är en mysig stad som man bör besöka utanför turistsäsongen Cherbourg har en stor och välordnad marina. Infarten påminner om mindre fredliga tider Vi ville gärna besöka en av Kanalöarna och valde St Peter Port på Guernsey med upp till 8 meters tidvattenskillnad. Tidvattenströmmen runt Cap de la Hague kan uppgå till 8 knop
Irland
Irlänska sjön testade båten och besättningen vid några tillfällen men för det mesta hade vi fin segling Vi låg för ankar en vecka i Glendore på Irlands sydkust. Nästan varje dag innehöll såväl solsken som en regnskur. En irländare tröstade oss med: "Ingen kommer till Irland för vädrets skull" Det blev även tid över för vandringar och cykelturer i omgivningen
Skottlands västsida
Hamnen i Port Ellen var grund och inget märkvärdig. Men där låg den den största andelen svenska båtar vi mött någonstans utanför Skandinavien Naturen var underbart vacker Ett av tre destillerier på gångavstånd från hamnen i Port Ellen
Caledonian Channel
Caledonian Channel bjöd på vacker natur och avkoppling. Loch Ness bjöd dessutom på bra segling Slussvaktarna var hjälpsamma och mycket trevliga Ovanför sista slussen. Vi styrkte oss med en god middag och några pint. Utanför väntade värsta vädret på hela resan. men det visste vi inget om
Mot Medelhavet
Strömmen i sundet innanför Ile de Sein kan uppgå till 6,5 knop så för att komma igenom krävs rätt vind och rätt tid enligt tidvattentabellen Över Biscaya i oktober - Vindstilla, motorgång, autopilot, läsning. Inte vad vi hade räknat med Vi hade sällskap av flyttfåglar över Biscaya. Många behövde vila och satt på båten under natten. Vi skulle ju åt samma håll
Vinter i Viveiro
En mysig småstad med en mycket skyddad hamn och med vacker omgivning Karneval i februari. Precis som i Rio, fast inte lika varmt så flickorna var inte lika lättklädda Söndagarna ägnades åt motion